Wednesday 18 April 2012

Sebab utama KENAPA PERLU MEMBELI EMAS!!!


 


Dalam ekonomi, inflasi bermaksud suatu kenaikan dalam tingkat harga umum barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah ekonomi dari semasa ke semasa.Dengan peningkatan tingkat harga umum, setiap unit matawang cuma dapat membeli barangan dan perkhidmatan dalam jumlah yang lebih kurang daripada sebelumnya. Oleh itu, inflasi juga mencerminkan penurunan dalam kuasa beli wang berkenaan iaitu satu kehilangan nilai sebenar dalam medium pertukaran dalaman dan unit akaun dalam sesebuah ekonomi.Satu ukuran utama bagi inflasi harga adalah kadar inflasi iaitu perubahan peratusan tahunan di dalam sesuatu indeks harga umum (biasanya disebut Indeks Harga Pengguna) dari masa ke semasa.

Pendek cerita macam ni la boss... kalau ko ada duit RM 10,000 hari ni kat mana-mana bank kat Malaysia, MAYBANK ka, RHB ka, CIMB ka atau ko letak bawah bantal ka, atau duit tu ko nak buat kahwin ka, Beli kereta ka, beli Rumah ke 2 hingga 3 tahun dari sekarang ka.

Justeru itu,
disebabkan oleh KADAR INFLASI MALAYSIA adalah 4%, maka duit ko RM10,000 itu dah susut RM 400!!!
Kuantiti RM10,000 kalau di kira MEMANG la sama TAPI NILAI atau VALUE suda jatuh la boss!!! Itu pasal barang makin naik tiap-tiap tahun, sebenar-benarnya bukan barang atau perkhidmatan yg NAIK tapi NILAI duit tu yg jatuh hehehehehehehhe ... SO...apa seterusnya...
So.. aku bukan nak suruh ko beli emas aku, aku just nak bagitau DUIT yg ko save @ simpan setiap bulan tu susut every second. Justeru itu, DUIT tadi hendaklah disimpan dalam satu bentuk yg  tidak mempunyai susut nilai.

Persoalannya, APAKAH BENDA yang tidak mempunyai SUSUTNILAI? A) Kereta B) Rumah / Bangunan C) Tanah ..... TAPI kalau boss ada RM1000, boleh Beli RUMAH? boleh ke beli TANAH?
JAWAPAN PALING TEPAT .... EMAS FIZIKAL la boss .... 4.25gm cuma berharga RM700++ sahaja (iaitu 1 DINAR). Korang beli emas kertas... nak pakai duit macam mana plak...boleh gadai ka?? Itu issue kedua yang boleh dibincang dengan panjang lebar lagi!!!.

No comments:

Post a Comment