Wednesday 18 April 2012

PENGGUNAAN KREDIT CARD


Contoh kad kredit yang terdapat di Malaysia
Hari ini saya lari sikit daripada topik Emas. Namun begitu bagi saya penggunaan kad kredit dalam hidup saya masih lagi diteruskan. Tujuan utama saya menceritakan kad kredit adalah untuk menyedarkan kepada saudara saudari bahawa ramai orang menyalahkan penggunaan kad kredit ini. Namun begitu bagi saya, kad kredit ini banyak membantu dalam hidup saya.

Cuma penggunaan kad kredit ini saya sandarkan kepada pengunaaan Emas atau Overdraft (Overdraft ini perlu satu peringkat yang lebih tinggi).

Rata-rata semua orang mengetahui bahawa kad kredit adalah sebuah kad plastik yang mempunyai cip didalamnya dan membenarkan penama yang memilikinya berbelanja sehingga ke satu tahap tertentu ("credit limit"), NAMUN BEGITU 25% dari jumlah orang yang di isytiharkan bankrap adalah pengguna credit card - Aziz ibrahim CFP.


~~ Bagi saya bukan salah kad tersebut, tapi orang yang menggunakan kad tersebut yang bersalah :-) ~~

SEBAGAI pengguna kad kredit, kita perlu AWARE dengan beberapa perkara penting tentang  kad kredit  iaitu

1) Apa itu STATEMENT DATE?
2) Apa itu DUE DATE?
3) COOLING PERIOD?
4)1.5% interest charge on balance baki selepas "minimum payment"
(minimum payment dikira 5% dari total perbelanjaan)
5) Dikira berdasarkan DAILY REST

Credit card boleh membawa KEUNTUNGAN kepada yang BIJAK menggunakan dan boleh membawa BENCANA kepada yang TIDAK TAHU menggunakannya, :-P.

Ok..jom kita tinjau apa yang dimaksudkan dengan STATEMENT DATE, DUE DATE, COOLING PERIOD.

1) STATEMENT DATE - ialah Tarikh dimana statement perbelanjaan kita yang dihantar oleh pihak bank to us monthly.

2) DUE DATE- Tarikh akhir selepas 20 HARI dari STATEMENT DATE, untuk pihak kita menjelaskan jumlah pembayaran sekurang-kurangnya MINIMUM PAYMENT.

3)COOLING PERIOD- 10 hari selepas DUE DATE ialah COOLING PERIOD. Sekiranya kita menggunakan card credit kita semasa COOLING PERIOD ini, pihak bank akan mengenakan charge on us.

Setiap card credit mempunyai STATEMENT DATE/DUE DATE/COOLING PERIOD yang berbeza2,jadi kita sebagai pengguna card credit perlu memastikan dengan pihak bank yang kita menggunakan card credit mereka bila tarikh2 penting untuk STATEMENT DATE/DUE DATE/COOLING PERIOD. Kebiasaan nya tarikh tue setiap card credit itu adalah tetap setiap bulan dan tidak berubah2.

Sebagai Contoh: CARD CREDIT AFFIN BANK

5hb-25hb ( 20 HARI BEBAS FAEDAH )
Dinasihatkan agar menggunakan card ini dari 6hb hingga 25hb dimana pada 20 hari ini, interest free..iaitu pihak bank tidak akan menggenakan charge ke atas kita.

26hb - 5hb ( 10 HARI-COOLING PERIOD )
10 hari ini dinamakan tempoh COOLING PERIOD atau tempoh bertenang dimana sekiranya kita menggunakan card credit sewaktu 10 hari tempoh bertenang ini, pihak BANK akan mengenakan charge ke atas pihak kita.

* Sekiranya di dalam tempoh 10 hari COOLING PERIOD ITU, kita terdesak atau kecemasan dan perlu menggunakan juga kredit card, bagaimana? :-P. Kita boleh menggunakan kad kredit ini dengan kaedah BEBAS FAEDAH selama 55 hari :-).

No comments:

Post a Comment